Κάτι σαν γνωριμία........

Τρίτη 24 Μαΐου 2011

ΑΥΝΑΝΙΣΜΟΣ : Ένα καταχρηστικό ταμπού


Ίσως να μην υπάρχει άλλη έννοια που να έχει παρεξηγηθεί,κακοποιηθεί και σακατευτεί τόσο πολύ και τόσο διαχρονικά όσο ο αυνανισμός.Ακόμα και στην εποχή μας που υποτίθεται ότι ξεκολλήσαμε απο κάποια ταμπού εξακολουθεί να υποτιμάται η σημασία του καθώς συνδέεται περισσότερο με υβριστικούς/κοροϊδευτικούς χαρακτηρισμούς,ο μαλ..ς ή την έκανε τη μαλ..α του.Η στάση μας απέναντι στον αυνανισμό δεν είναι άμοιρη συνεπειών απέναντι στην σεξουαλική μας υγεία και αυτό γιατί ο αυνανισμός είναι ένας σημαντικός σταθμός στη σεξουαλική μας ανάπτυξη και εξέλιξη.Ακριβώς σε αυτό θα προσπαθήσω να εστιασθώ αφού κάνουμε μια βολτίτσα απ τις στρεβλώσεις που έχει υποστεί διαχρονικά.

Με τον όρο αυνανισμό εννοούμε ουσιαστικά την συνειδητή πρόκληση σεξουαλικής διέγερσης απ το ίδιο το άτομο με ερεθισμό των γεννητικών του οργάνων κυρίως (είτε με τα χέρια του είτε με ερωτικά βοηθήματα) προκειμένου να φτάσει σε οργασμό.


Το όνομα του το πήρε απ τον Βιβλικό Αυνάν που διαβάζοντας το σχετικό κομμάτι απ την Γένεση κεφ.38,6-10 κατανοούμε ότι η ονομασία μάλλον ήταν άστοχη ."6 καὶ ἔλαβεν ᾿Ιούδας γυναῖκα ῍Ηρ τῷ πρωτοτόκῳ αὐτοῦ, ᾗ ὄνομα Θάμαρ. 7 ἐγένετο δὲ ῍Ηρ πρωτότοκος ᾿Ιούδα πονηρὸς ἔναντι Κυρίου, καὶ ἀπέκτεινεν αὐτὸν ὁ Θεός. 8 εἶπε δὲ ᾿Ιούδας τῷ Αὐνάν· εἴσελθε πρὸς τὴν γυναῖκα τοῦ ἀδελφοῦ σου καὶ ἐπιγάμβρευσαι αὐτὴν καὶ ἀνάστησον σπέρμα τῷ ἀδελφῷ σου. 9 γνοὺς δὲ Αὐνὰν ὅτι οὐκ αὐτῷ ἔσται τὸ σπέρμα, ἐγίνετο ὅταν εἰσήρχετο πρὸς τὴν γυναῖκα τοῦ ἀδελφοῦ αὐτοῦ, ἐξέχεεν ἐπὶ τὴν γῆν τοῦ μὴ δοῦναι σπέρμα τῷ ἀδελφῷ αὐτοῦ. 10 πονηρὸν δὲ ἐφάνη ἐναντίον τοῦ Θεοῦ, ὅτι ἐποίησε τοῦτο, καὶ ἐθανάτωσε καὶ τοῦτον."Αυτό που έκανε ο Αυνάν ήταν διακεκομένη συνουσία αφού ναι μεν έρχονταν σε επαφή με την γυναίκα του αδερφού του,Θάμαρ,αλλά εκσπερμάτωνε έξω απο αυτήν.Με αυτόν τον τρόπο παρέβαινε έναν βασικό νόμο του Ισραήλ που ήθελε τον αδερφό ή κάποιο συγγενικό πρόσωπο να αναλαμβάνει την τεκνοποίηση όταν πέθαινε κάποιος και άφηνε πίσω του μια χήρα.Το παιδί θεωρούνταν τέκνο του αποθανόνοντος με ότι περιουσιακό όφελος αυτό συνεπάγονταν και φυσικά βοηθούσε στον πολλαπλασιασμό του Ισραηλητικού πληθυσμού.Ο Αυνάν μη θέλοντας να "δωρίσει" παιδί στον πεθαμένο αδερφό του (και άρα και τα περιουσιακά δικαιώματα που συνδέονταν με το πρωτότοκκο) παρέβηκε αυτόν τον νόμο και τιμωρήθηκε.Άν θα θέλαμε να αστειευτούμε ο Αυνάν δεν υπήρξε μαλ..ς ωστόσο έκανε τη μ..κία του αφού η διακεκομένη συνουσία έχει ελάχιστα ποσοστά επιτυχίας σαν μέτρο αντισύλληψης. Πάλι με μια διάθεση χαλαρότητας αν θα του χρέωνα εγω μια μ..κία αυτή θα ήταν ότι πήγαινε αναγκαστικά με μια γυναίκα που προφανώς δεν ήθελε και ότι την ώρα της ερωτικής πράξης το μυαλό του ήταν σε άλλη γή και σε άλλα μέρη και όχι στην ερωτική απόλαυση αυτή καθ'αυτή.Όπως και να έχει ο Αυνάν ταυτίστηθηκε με τον αυτοερωτισμό και ο αυτοερωτισμός με μια κολάσιμη (για την εκκλησία τουλάχιστον άρα και για ένα σεβαστό τμήμα της κοινωνικής ηθικής) πράξη.

Στο σακάτεμα του αυνανισμού συνέβαλε βέβαια και η φιλοσοφία-επιστήμη.Ο Κάντ ευθέως καταδίκαζε τον αυνανισμό σαν ανήθικη και εξευτελιστική τακτική.Απ τον ιατρικό κόσμο άρχισε μια παραφυλολογία που ενέπλεκε τον αυνανισμό με σοβαρά νοσήματα όπως επιληψία,ανικανότητα ακόμα και γονόρροια ενώ το 1760 ο ελβετός παθολόγος Samuel-Auguste Tissot εκδίδει σύγραμμα με τίτλο L'Onanisme όπου επιχειρεί να περιγράψει και τον μηχανισμό με τον οποίο ο αυνανισμός προκαλεί ασθένειες.Ο δόκτωρ Harvey Kellog (ο γνωστός ιδρυτής των κορν φλέικς) συντασόμενος με τέτοιες απόψεις πρότεινε και ειδικές δίαιτες σαν πρόοληψη ενάντια στον αυνανισμό.Παρότι υπήρχαν και φωνές που διέψευδαν τους παραπάνω ισχυρισμούς το ουσιαστικό φώς το έριξε ο Κίνσευ με τα στατιστικά στοιχεία που παρουσίασε και που ήθελαν ένα ποσοστό της τάξης του 90% των αμερικανών αντρών και της τάξης του 60% των γυναικών να αποκαλύπτουν ότι αυνανίζονται χωρίς να συνδέεται αυτό με κάποια ιδιαίτερα επιδημιολογικά στοιχεία απο άλλες παθήσεις.

Σήμερα για την επιστήμη τουλάχιστον είναι ξεκάθαρο ότι ο αυνανισμός είναι κάτι απόλυτα φυσιολογικό και όχι μόνο δεν ενέχεται αιτιολογικά με κάποια άλλη πάθηση,οργανική ή ψυχική,αλλά διατυπώνονται και απόψεις για τη συμβολή στην θεραπευτική για κάποιες παθήσεις (πρόοληψη καρκίνου του προστάτη,κάποιες μορφές αστάθειας του πυελικού εδάφους ή και ανακούφιση απο επώδυνες φάσεις της εμμηνορρυσίας κ.α.).Αυτά τα ευεργετικά αποτελέσματα τα αναφέρω γιατί τα διάβασα ωστόσο δεν έχω ιδέα αν και κατα πόσο στηρίζονται σε επίσημα κλινικά δεδομένα. Εξάλλου δεν έχω σκοπό να κάνω προμοτάρισμα σε αυτή τη λειτουργία αλλά να στηρίξω την ύπαρξη στα πλαίσια της ανάπτυξης και φυσιολογίας του ανθρώπου και κυρίως της σεξουαλικής υγείας.

Το να αντλούμε ευχαρίστηση διεγείροντας κάποιες περιοχές του σώματος μας είναι και φυσιολογικό αλλά είναι και εδραιωμένο μέσα μας σαν αυτονόητο.Κάποιοι περιφερικοί αισθητηριακοί υποδοχείς άγουν τις δειεγέρσεις αυτές σε κέντρα του εγκεφάλου και εκεί μεταφράζονται σε ηδονή (όπως άλλες διεγέρσεις μπορεί να μεταφραστούν σε πόνο).Με την έννοια αυτή και μια ωραία γεύση ή μια ωραία μυρωδιά αφού μας φέρνουν "μοναχική" ευχαρίστηση είναι μορφές αυτοικανοποίησης.Το παιδάκι λοιπόν στο παιχνίδι και στην εξερεύνηση που κάνει στο σώμα του ανακαλύπτει κάποιες περιοχές που του φέρνουν μεγαλύτερη ευχαρίστηση και αρχίζει να ασχολείται με αυτές.Αυτή η ενασχόληση δεν έχει καμμιά σχέση με την οργανωμένη αυνανιστική εμπειρία της εφηβείας παρόλα αυτά είναι τα πρώτα βήματα σε μια διαδρομή ηδονικής εμπειρίας.Έχει υποστηριχθεί ότι αυνανιστικές τάσεις εμφανίζονται ακόμα και στην ενδομήτριο ζωή μας.Κάποιες φορές επίσης ερεθισμοί στις γεννετήσιες περιοχές προκαλούν κνησμό και το παιδάκι με τις συγκεκριμένες κινήσεις ανακουφίζεται απο τη φαγούρα.Στην κλινική εξέταση ο παιδίατρος μπορεί να προτείνει αγωγή αν ανακαλύψει κάτι τέτοιο.Ο γονιός όμως δεν χρειάζεται ούτε να πανικοβάλλεται,ούτε φυσικά να ειπλήτει το παιδί γι αυτό που κάνει.Η μόνη σύσταση που πρέπει να του γίνεται είναι να το κάνει στο δωμάτιο του και όχι δημόσια πχ στο σαλόνι ή μπροστα σε κόσμο.

Στην εφηβεία βέβαια ο αυνανισμός συνδέεται πλέον πιο ξεκάθαρα με τη σεξουαλική διέγερση και την οργασμική απόλαυση.Το σώμα του εφήβου πλημμυρίζεται απο ορμόνες που μεταξύ άλλων μεταβολών κινητοποιούν εντονότερα τη σεξουαλική του ανάπτυξη.Ο αυνανισμός είναι μια διαδικασία εξοικείωσης με το γρήγορα μεταβαλλόμενο σώμα του,κατανόησης της σεξουαλικής του υπόστασης και τελικά προολόγου στο διαφυλικό παιχνίδι.Στην διαδικασία αυτή τα σωματικά ερεθίσματα ενισχύονται απο εικόνες,φαντασιώσεις που ναι μεν δίνουν ένα περιτύλιγμα εξιδανίκευσης ωστόσο αυτό το περιτύλιγμα θα λειτουργήσει σαν κίνητρο για την πραγματοποίηση της σχέσης του με τους σεξουαλικούς συντρόφους στη συνέχεια.Το σώμα του είναι πηγή της ηδονής του άρα αξίζει την εκτίμηση του αλλά ταυτόχρονα με την προαγωγή των ψυχικών του επενδύσεων το σώμα του είναι και ο φορέας μιας πιο ολοκληρωμένης ηδονής κατα την επαφή του με τους άλλους.Ο αυνανισμός γίνεται μια διαδικασία συνειδητοποίησης ότι μέσα μου μπορεί να γεννηθούν μοναδικά όμορφες καταστάσεις αλλά γίνεται ταυτόχρονα και όχημα για να αναζητήσουμε και να εμπλουτίσουμε αυτήν την εμπειρία στα πλαίσια της συντροφικότητας.Αυτήν την μοναδική απόλαυση που μπορώ να βιώσω στο σώμα μου θέλω να την βιώσω ταυτόχρονα και μαζί με κάποιο άτομο που ξυπνάει μέσα μου κάποια ιδιαίτερα όμορφα και μοναδικά συναισθήματα.

Βέβαια όλη η παραφιλολογία γύρω απ τον αυνανισμό και ακόμα χειρότερα άκομψες παρεμβάσεις των γονέων ,μπορούν να διογκώσουν ενοχές γύρω απο αυτήν την λειτουργία και τελικά να της δημιουργήσουν εμπόδια.Οι ενοχές αυτές γύρω απ τη λειτουργία του σώματος ως πηγή και ως φορέα ηδονής κουμπώνουν με μια απαξιωτική εικόνα που μπορεί ήδη να έχει καλλιεργηθεί στο άτομο για το σώμα του απ τις απόψεις/πεποιθήσεις με τις οποίες έρχεται σε επαφή.

Η σκέψη ίσως που τριβελίζει το πίσω μέρος του μυαλού μας είτε ως υποκείμενα αυνανισμού είτε ως γονιών είναι κατα πόσο ο αυνανισμός είναι φυσιολογικός και μέσα σε ποιά όρια.Ο αυνανισμός λόγο της χημείας που δημιουργεί μέσα μας είναι ένας φυσιολογικός τρόπος προσπορισμού ηδονής.Είναι μια ηδονογόνος,μια ευφορική διαδικασία δοσμένη απ τη φύση.Ο έφηβος που πρωτοανακαλύπτει αυτό το "δώρο" λογικό είναι επιδίδεται σε αυτό εντονότερα.Όμως μέσα απο όλη την υπόλοιπη δραστηριοποίηση του και την κοινωνικότητα που αναπτύσει εντάσει και αναβαθμίζει αυτό το δώρο μέσα στις σχέσεις του.Άν η αυνανιστική ενασχόληση αρχίζει και καταλαμβάνει όλο του τον χρόνο,αντικαθιστά άλλες δραστηριότητες του και παρατείνεται αποκτώντας διάσταση μοναδικής και αποκλειστικής σεξουαλικής έκφρασης αυτό δεν είναι κάτι που αφορά τον αυνανισμό αυτόν καθ'αυτόν.Η αιτία γι αυτήν την κατάσταση έχει να κάνει με άλλους παράγοντες και ψυχολογικούς μηχανισμούς που εγκλώβισαν το άτομο σε αυτήν την διαδικασία.Ο αυνανισμός ούτε προκαλεί την κατάσταση αυτή ούτε την επιδεινώνει.Ίσως μάλιστα να είναι και μια ευλογία με την έννοια ότι στην θέση του θα μπορούσε να υπάρχει κάποια άλλη μορφή προσπορισμού ηδονής ή ανακούφισης απ το άγχος η οποία θα ήταν επιζήμια για την υγεία του.Η ευαισθητοποίηση μας λοιπόν γύρω απ τον αυνανισμό είναι άσκοπη.Εφόσον δίνουμε στο παιδί μας την κατάλληλη ψυχολογική στήριξη και ευκαιρίες για μια υγιή κοινωνική δραστηριοποίηση δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για τίποτα άλλο.Ο ειδικός που θα κληθεί να αντιμετωπίσει μια "υπερβολική" ενασχόληση με τον αυνανισμό,με το μόνο που δεν θα ασχοληθεί είναι με τον αυνανισμό αυτό καθ'αυτό.Θα εντοπίσει και θα ασχοληθεί με τις πηγές που δημιουργούν εσωτερικό άγχος στο άτομο γιατί αυτό είναι μόνο το πρόβλημα.

Το ερώτημα λοιπόν αν είναι φυσιολογικό να αυνανίζεται κανείς δεν έχει λόγο να υπάρχει.Ναι,είναι άκρως φυσιολογικό να αυνανίζεται.Ή να το πούμε και λίγο διαφορετικά,η μεγαλύτερη μ..κια είναι να χαρακτηρίζεις τον αυνανισμό σαν μ..κία.Μπορεί να είναι ενήλικος και είτε επειδή περνάει μια μοναχική περίοδο,είτε επειδή λείπει η/ο σύντροφος του...αυνανίζεται.Ακόμα και η σεξουαλική αποχή είναι μια σεξουαλική επιλογή ή και έκφραση.Ωστόσο εκεί που μπαίνει το θέμα της θεραπευτικής προσέγγισης είναι όταν η αποχή/παραίτηση είναι συνολικότερη απ τη ζωή και το άτομο δυσφορεί. Άν παρομοιάζαμε τη σεξουαλική επαφή με το περπάτημα του ανθρώπου τότε ο αυνανισμός είναι το μπουσούλημα του.Μπουσουλάει κάποιος γιατί η ανάπτυξη του νευρομυϊκού συστήματος του βρίσκεται σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο.Όσο προχωράει η ανάπτυξη του συστήματος αυτού τόσο προχωράει και η μετάβαση απ το μπουσούλημα στο περπάτημα.Βεβαίως μπορεί να περπατάει και να συνεχίσει να μπουσουλάει είτε γιατί το επιβάλουν οι συνθήκες (βρίσκεται σε πόλεμο και δεν θέλει να γίνει αντιληπτός απ τον εχθρό),είτε σαν μια μορφή γυμναστικής/εξάσκησης για να βελτιώσει την κίνηση του,είτε γιατί κάνει κάποια φιγούρα καλλιτεχνικού χορού.Άν συνεχίσει να μπουσουλάει και δεν περπατήσει καθόλου εεεε πάλι δεν θα πείς μπουσουλάει γιατί πάσχει απο μπουσούλημα αλλά θα ψάξεις το νευρομυϊκο μηχανισμό να στηρίξεις ώστε να μεταβεί στο περπάτημα.

Ο αυνανισμός μπορεί να είναι και μέρος της σεξουαλικής επαφής των δυο συντρόφων και μάλιστα μιας καλής σεξουαλικής επαφής.Βλέποντας σε ο σύντροφος σου να αυνανίζεσαι μαθαίνει περισσότερο εσένα και τα κλειδιά απόλαυσης σου.Ταυτόχρονα χτίζεται καλύτερα η οικειότητα (intimacy) ανάμεσα στο ζευγάρι αφού αποκαλύπτει ο ένας στον άλλον μια τόσο ατομική,ιδιαίτερη,ιδιωτική λειτουργία του,ανοίγεται πιο πολύ στον άλλον.

Ιδιαίτερα για τη γυναίκα αυτό θα μπορούσε να είναι ένας δρόμος προς την κορύφωση."Το σώμα που με τον αυνανισμό μου συνειδητοποίησα ότι είναι πηγή ηδονής στο δείχνω/στο εμπιστεύομαι γιατί θέλω να είσαι εσύ η αιτία της ηδονής κι εκείνο ο φορέας που θα σε οδηγήσει μέσα μου.Αυτήν την ιδιαίτερη και μαγευτική ικανοποίηση που δίνω εγώ στον εαυτό μου θέλω να την αναβαθμίσω,να την τελειοποιήσω κάνοντας και εσένα συμμέτοχο σε αυτήν ακριβώς γιατί ούτως ή άλλως με κάνεις και αισθάνομαι μοναδικά.Σάρκα και νούς,σώμα και ψυχή θέλω να είναι απόλυτα συντονισμένα μαζί σου γιατί αυτή τελικά είναι η υπέρτατη ηδονή.Λατρεύω τον πόθο σου και σου δείχνω τα κουμπιά εκείνα που θα τον διοχετεύσουν σε όλο μου το είναι.Σου κάνω δώρο το μεγαλύτερο μυστικό μου,αυτό που ξέρει μόνο ο εαυτός μου...γιατί είσαι και εσύ εαυτός μου."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου